En bil och i synnerhet en bil som denna, väcker mycket känslor hos många. Från såväl betraktaren som till de som arbetat med den. Denna bil förtjänar sin egen plats med sin egen historia för er att ta del utav och därför skapades denna hemsidan. En hemsida som vi hoppas ni finner intressant och tilltalande ur ett bilbyggarperspektiv. Texten kommer uppdateras allteftersom vi får ny information och med nya bilder från de olika perioderna.
Trevlig läsning!
(Uppdaterad 2017-04-02)
En tanke föds och tas i verklighet.
Denna unika Amazon byggdes ursprungligen av Ulf Carlsson i Smålandsstenar under 80-talet. Den är utan tvekan anonym i bilbyggarkretsar samt rent generellt då den inte har rört sig många mil utefter de svenska vägarna eller har varit med på några bilträffar av större rang.
Ulf hade stora problem att få den omtypad med taksänkning, måsvingedörrar och V8 samtidigt. Men skam den som ger sig och med stor hjälp av sin bror och deras far, kunde de bygga klart den enligt alla regler som fanns och 1989 fick han den omtypad och godkänd!
Ulf körde den till Mantorp Park under SkoUno för att testa den på strippen. Turen gjordes mest för skojs skull men det hade varit kul att veta vad den fick för 60-fots tid, ET och sluthastighet på 402 meter! Under de efterföljande cirka 20 åren blev den dock mest ståendes i garaget hemmavid med bara några enstaka korta åkturer.
Nylackad
En av de första bilderna på Amazonen när den fick sin första lack efter ombyggnationen. Fotot erhållet av Ulfs brorson.
Verkstadsutsmycknad och otur.
Dennis Svensson som 2009 köpte Ulf Carlssons verkstad, fick även med Amazonen på köpet och ställde upp den som utsmyckning på hans kundmottagning till glädje för de som besökte honom. Där blev den ståendes en period tills han fick lust att pilla igång den igen. Under en kort provrepa så märkte Dennis att bromsarna låg på så han vände hemåt. Nu bar det sig inte bättre än att automatlådan gav upp livet under samma resa så den fick bärgas hem. När den skulle lastas av vid verkstaden fick bromsarna för sig att helt plötsligt inte ligga på längre, varvid den rullade iväg med fronten först in i väggen! Allt som allt så körde Dennis med den bara några kilometer.
Krockad och på väg till Tibro
En bild på hur Amazonen såg ut när Fredrik köpte den 2010.
Under restaurering
Här ser man t.ex. den gamla Predator-förgasaren.
Ungdomlig fascination med tragisk slut.
I slutet av året därpå, det vill säga 2010, köpte en ung kille vid namn Fredrik från Tibro Amazonen. Hans avsikt var att restaurera upp den till sitt ursprungliga skick som Ulf en gång skapade den till drygt 20 år tidigare.
Fredrik lade ner många timmar och sin själ på att fixa till den skadade karossen med uppriktning, spackling, slipning och lackering av olika skadade partier. Samt fixa till oljetråg och en del av inredningen.
Tyvärr gick Fredrik mycket tragiskt bort i en trafikolycka 2011 och kunde inte slutföra restaureringen. Hans far och hans två bröder fortsatte restaureringen i bortgågne broderns och sonens ära, men efter mycket olika turer såldes den vidare och den hamnade faktiskt 2014 utanför Sveriges gränser!
Nyriktad framskärm och huv
Skärmen riktad, spacklad och grundslipad.
En rejäl dansk!
Visserligen hamnade den inte långt bort men ändock i Danmark och med Morten som stolt ny ägare. Morten har lagt ner mycket tid på att laga upp rost i golv och hjulhus med nytillverkade rambalkar t.ex. samt dragit klart det mesta av elen och fixat nya dämpare till måsvingedörrarna.
Även en splitter ny Holley-förgasare plus nya Cragar SS-fälgar med däck har han utrustat bilen med. Vidare har han monterat nya luftintagsgaller, nya vindrutetorkare och renoverat upp M35 automatlådan till nycksick, bland mycket, mycket annat. En hel del tid, pengar och kärlek är nedlagd av Morten!
Till Mortens bedrövelse (och detta tycker Lincoln personligen är väldigt, väldigt tråkigt) kunde han inte få den inregistrerad i Danmark som ombyggt fordon p.g.a. takets ombyggnation, då deras regler är mycket krångligare och mycket mer djupt gående, än vad som gäller för ombyggda fordon i Sverige.
Så efter mycket vånda och besvikelse fann han det bäst att sälja den tillbaka till Sverige, där Fredriks far fortfarande stod som ägare på den, vilket borgade för ett problemfritt drifttagande.
Morten fick dock ha med den som utställningsbil under Vallåkraträffen 2016, då han och bilen blev inbjuden dit för att representera 80-talets custombilar, för att visa besökarna hur de byggdes och såg ut som.
Nya rambalkar och nytt golv
En av Mortens bilder på hans mycket fina jobb.
Nya gasdämpare monterat
Dörrarna väger en hel del så efter årens lopp blir de utslitna. Ännu ett bildbevis på Mortens snygga jobb med Amazonen.
Trevligt möte mellan Sverige och Danmark
Här ses Morten och Lincoln när de har lastat klart Amazonen och alla delarna. Önskar Morten all lycka med nuvarande och framtida projekt hemma i Danmark ;-)
Hemma i Lino's Garage
I väntan på att påbörja montage av motor, låda och få den besiktningsduglig innan hösten nalkar, så den får smaka lite asfalt under sulorna.
Lino's Garage (2017 - idag)
På svensk mark med siktet inställt.
Idag är den således hos Lino's Garage och vi ämnar hålla ursprungskonceptet vid liv som föregående ägare tänkt, samt få den till det skick som den blev byggd till, för numera snart 28 år sedan. En enorm flirt med 80-talet med andra ord! En period då vi själva var ungdomar med ett stort bilintresse och som kvarstår alltjämt.
I sanningens namn är det väl Lincoln som har det största intresset med att meka, utveckla och förfina men även frugan med sin lila Bubbla-Cab från -65, finner Amazonen mycket tilltalande och ser fram emot att få ta en tur till jobbet och slå sina kollegor på sjukhuset med såväl häpnad som avund när hon parkerar den utanför! :-)
Namnet den har fått förresten, AMARIZZLIN, är en mix av Lincolns namn, hans frus namn och det faktum att den är
just en Amazon. En Amazon med mycket historia, kärlek, respekt, blod, tid, glädje och tårar i sig!
Amazonen då, tänker ni? Ja, den blev hemtagen i lördags så just nu idag (2017-03-27) står den i garaget och väntar på att den ska påbörjas. Prio 1 är att få den besiktigad och få ut den på vägarna i år så den får känna lite fartvind. Inget finlir eller pillergöra med andra ord.
Sedan till hösten 2017 tas den åter in i garaget för finliret under vinterhalvåret. Lite upputsning och slutföra de där sista momenten för att få den så bra som den kan bli!
Dess historia, ägare eller någonting annat? Hör av dig!
Klicka på knappen till höger och lämna gärna information. Ovanstående delar kanske är felaktigt eller behöver justeras till?
Tveka inte, utan hör av dig idag!